Att starta en lokal RUPH-förening innebär inte bara att du tar ett steg mot att stödja psykisk hälsa bland unga. Det är också en chans för dig att växa personligen, utvecklas och bygga ett nätverk med likasinnade individer som delar ditt intresse.
En förening i RUPH kan:
Fyll i mallen för nybildningsmöte
För att bilda er nya förening behöver vi några grunduppgifter om er och den förening ni planerar att skapa. För att göra processen smidig har vi skapat en mall (ett nybildningsprotokoll) som ni kan använda för dessa uppgifter. Ni hittar mallen nedan.
Skriv ut nybildningsmötetsprotokollet, signera och fota för att sedan maila in det till oss på info@ruph.se
Invänta bekräftelsemail från oss. När ni fått vår bekräftelse är er förening startad! Snyggt jobbat!
En förening är när en mindre grupp medlemmar i en organisation och gör saker tillsammans. I RUPH är den gemensamma nämnaren att alla medlemmar (och således alla föreningar) har tagit ställning för sin egen och andras psykiska hälsa genom att avlägga ett löfte.
För att en förening ska vara demokratisk behöver den hålla ett årsmöte, utse en styrelse och regelbundet hålla styrelsemöten.
Årsmöte
Årsmöte är ett möte där föreningens medlemmar träffas och bestämmer vad föreningen ska göra och vilka som ska sitta i styrelsen det kommande året.
På ett årsmöte ska ni göra följande:
Roller i styrelsen
Styrelsens uppgift är att se till så att föreningen gör det som har bestämts på årsmötet och att ta hand om föreningens pengar. Det är ett gemensamt ansvar som delas ut mellan olika roller i styrelsen.
Rollerna i styrelsen är följande:
Pengar
Som förening i RUPH har ni möjlighet att få ekonomiska bidrag för att bekosta de utgifter ni har i föreningen.
Pengarna som RUPH-föreningar får ska användas till aktiviteter ni gör i er verksamhet. Det kan handla om att köpa fika till era träffar, åka på studiebesök tillsammans eller arrangera någon rolig aktivitet som bowling.
Hur mycket pengar ni kan få beror på vilken typ av bidrag det rör sig om och vad pengarna ska användas till. Generellt brukar bidragen vara 5000 – 10 000 kr, men det kan variera.
Följ dessa steg för att starta er alldeles egna RUPH-förening:
1. Från idé till förening
Har ni en idé om vad ni vill göra tillsammans? Vill ni anordna aktiviteter för att främja psykisk hälsa? Känner ni att det saknas en förening på er skola som jobbar förebyggande mot psykisk ohälsa? Kanske är opinionsbildning er grej?
Oavsett vad ni vill göra så blir det ofta roligare att göra det tillsammans med andra. När ni har en idé om vad ni vill göra, och är minst tre personer, är ni redo att starta en förening!
2.Samla dina vänner och intresserade i gruppen (ni behöver vara minst 3 personer).
Bestäm vad ni vill göra inom er RUPH-förening. Vad vill ni hålla för aktiviteter? Vad vill ni påverka? Det kan vara en större grej eller flera olika mindre, ni bestämmer!
3.Hur tänker ni kring era medlemmar, vill ni bli flera som är med i er RUPH-förening?
Spåna fram en plan för hur ni skulle kunna locka fler att vara med. Fundera och diskutera!
4.Håll ett nybildningsmöte
Ett nybildningsmöte är ett möte för alla som vill vara med och starta föreningen. Kontakta oss så hjälper vi er att hålla erat första nybildningsmöte!
Kom ihåg! Föreningsårsmöte
En gång per år behöver ni inom er förening också hålla ett årsmöte. Det är ett officiellt möte där ni bestämmer vad föreningen ska göra under hela året, vilka som ska sitta i styrelsen för föreningen med mera.
Vi hjälper er!
När man har startat en förening tillsammans kan det kännas som det finns många saker att ha koll på. Ta det lugnt! Det behöver inte vara så komplicerat – och om ni har funderingar eller frågor kan ni alltid kontakta oss på RUPH.
Vi är en nationell ungdomsorganisation som brinner för att främja ungas psykiska hälsa och välbefinnande.
©2024 Riksorganisationen för ungas psykiska hälsa
Här hittar du medlemsvillkor för RUPH. Senast uppdaterad januari 2024.
Medlemskap
Ditt medlemskap börjar gälla först efter att din registrering gått igenom och efter att du tagit del av medlemsvillkoren. Medlemskapet är personligt. RUPH har rätt att avsluta ditt medlemskap om du bryter mot stadgar eller regler.
Personuppgifter
Dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning. Dina personuppgifter används för att administrera medlemskap i RUPH. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Du som medlem har själv ansvar för att dina kontaktuppgifter är korrekta och uppdaterade.
Avgifter
Eventuell avgift för medlemskap i RUPH kommer att specificeras tydligt till dig som medlem via förbundet eller den förening som du är ansluten till.
Aktiviteter i RUPH
Vi ser till att alla aktiviteter följer våra regler, och det är viktigt att alla medlemmar respekterar dessa.
RUPH förbehåller sig rätten att göra justeringar i vårt program och våra aktiviteter. Om det skulle ske några ändringar, kommer vi att informera våra medlemmar i god tid.
Ställningstagande mot alkohol och droger
På RUPH har vi en stark ståndpunkt mot droger och missbruk. Vi arbetar aktivt för att upprätthålla en sund och drogfri miljö för alla våra medlemmar.
Ta initiativ
Vi uppmuntrar till att ta steget och organisera egna aktiviteter eller till och med starta en självständig lokal förening. Detta ger medlemmen möjlighet att aktivt påverka och bidra till vårt gemensamma mål på lokal nivå. Föreningar får tillgång till vår support och våra resurser. Vi erbjuder vägledning i hur man organiserar och driver en förening, och ger tillgång till utbildningsmaterial. I vissa fall kan vi ge ekonomiskt stöd till föreningar för att genomföra specifika projekt eller aktiviteter.
Årsmöten
RUPH:s medlemmar har rätt att delta på och rösta på RUPH:s förbundsårsmöten.
Det är på årsmötet beslut tas om organisationens framtid, inklusive valet av styrelse och godkännande av större förändringar i verksamheten. RUPH värderar demokrati högt i alla beslut vi tar. Det innebär att vi alltid strävar efter öppenhet, rättvisa och jämlikhet. Varje medlems åsikt är värdefull och bidrar till att forma RUPH:s framtid.
Användning av bilder och media
Medlemmar godkänner att RUPH använder bilder eller media från aktiviteter för marknadsföring eller andra ändamål.
Hälsotillstånd
Vid aktiviteter i RUPH ansvarar medlemmen för att dennes hälsotillstånd är i skick att deltaga.
Ändringar/justeringar i medlemsvillkoren
RUPH har rätt att göra ändringar i medlemsvillkoren. Du är själv ansvarig för att hålla dig uppdaterad om medlemsvillkoren hos RUPH.
Försäkring
Medlemmar har en olycksförsäkring som gäller under våra arrangemang.
Avsluta medlemskap
Du kan när som helst avsluta ditt medlemskap genom att skicka en skriftlig begäran till info@ruph.se.
Kontakt
Vid frågor kring medlemsvillkor, vänligen kontakta oss på info@ruph.se