Starta upp en egen RUPH-förening

Ta initiativet till förändring – bli en del av RUPH!

Är du intresserad av psykisk hälsa och vill göra en konkret skillnad för dig själv och andra unga i din omgivning? RUPH erbjuder en unik möjlighet för dig att starta upp en egen lokal förening under vårt paraply. Genom att bli en del av RUPH kan du bidra till att sprida kunskap, minska stigma kring psykisk ohälsa och skapa en stödjande gemenskap där unga kan känna sig trygga att dela sina erfarenheter och utmaningar.

Varför starta en RUPH-förening?

Att starta en lokal RUPH-förening innebär inte bara att du tar ett steg mot att stödja psykisk hälsa bland unga. Det är också en chans för dig att växa personligen, utvecklas och bygga ett nätverk med likasinnade individer som delar ditt intresse.

En förening i RUPH kan:

Hur går jag tillväga?

Ansök om att bli förening

Fyll i mallen för nybildningsmöte

För att bilda er nya förening behöver vi några grunduppgifter om er och den förening ni planerar att skapa. För att göra processen smidig har vi skapat en mall (ett nybildningsprotokoll) som ni kan använda för dessa uppgifter. Ni hittar mallen nedan.

Mall för nybildningsmöte

Skriv ut nybildningsmötetsprotokollet, signera och fota för att sedan maila in det till oss på info@ruph.se

Invänta bekräftelsemail från oss. När ni fått vår bekräftelse är er förening startad! Snyggt jobbat!

Du kan även bli medlem i en befintlig förening

Signatur:
OBS : RUPH värnar om din integritet och kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning och vår integritetspolicy. Genom att skicka formuläret samtycker du till att vi använder dina uppgifter för att svara på ditt ärende och eventuellt följa upp med dig.

Allmän information

En förening är när en mindre grupp medlemmar i en organisation och gör saker tillsammans. I RUPH är den gemensamma nämnaren att alla medlemmar (och således alla föreningar) har tagit ställning för sin egen och andras psykiska hälsa genom att avlägga ett löfte.

För att en förening ska vara demokratisk behöver den hålla ett årsmöte, utse en styrelse och regelbundet hålla styrelsemöten.

Årsmöte

Årsmöte är ett möte där föreningens medlemmar träffas och bestämmer vad föreningen ska göra och vilka som ska sitta i styrelsen det kommande året.

På ett årsmöte ska ni göra följande:

  • Välja ut vem som ska ha vilken roll i styrelsen under det kommande året
  • Godkänna verksamhetsplanen
  • Låta föregående styrelsen presentera vad som har gjorts i föreningen
  • Rösta om föreningens stadgar

Roller i styrelsen

Styrelsens uppgift är att se till så att föreningen gör det som har bestämts på årsmötet och att ta hand om föreningens pengar. Det är ett gemensamt ansvar som delas ut mellan olika roller i styrelsen.

Rollerna i styrelsen är följande:

  • Ordförande är personen som leder styrelsens arbete. Det kan göras genom att bjuda in till möten och förbereda dessa.
  • Kassör är personen som ansvarar för föreningens pengar. Det är hens uppgift att se till så att pengarna använts på det sätt föreningen har kommit överens om.
  • Sekreterare är personen som skriver ner det som sägs och bestäms på möten. Hit hör att skriva protokoll men kan också innefatta att skriva verksamhetsberättelse.

Pengar

Som förening i RUPH har ni möjlighet att få ekonomiska bidrag för att bekosta de utgifter ni har i föreningen.

Pengarna som RUPH-föreningar får ska användas till aktiviteter ni gör i er verksamhet. Det kan handla om att köpa fika till era träffar, åka på studiebesök tillsammans eller arrangera någon rolig aktivitet som bowling.

  • Nystartsbidrag: Som nystartad förening inom RUPH får ni ett bidrag från riksorganisationen. Det betalas ut efter att er förening har startats och ni har skickat in all information om den till RUPH.
  • Årligt föreningsbidrag: Varje år betalas ett årligt föreningsbidrag ut till föreningar i RUPH.

Hur mycket pengar ni kan få beror på vilken typ av bidrag det rör sig om och vad pengarna ska användas till. Generellt brukar bidragen vara 5000 – 10 000 kr, men det kan variera.

Följ dessa steg för att starta er alldeles egna RUPH-förening:

1. Från idé till förening

Har ni en idé om vad ni vill göra tillsammans? Vill ni anordna aktiviteter för att främja psykisk hälsa? Känner ni att det saknas en förening på er skola som jobbar förebyggande mot psykisk ohälsa? Kanske är opinionsbildning er grej?

Oavsett vad ni vill göra så blir det ofta roligare att göra det tillsammans med andra. När ni har en idé om vad ni vill göra, och är minst tre personer, är ni redo att starta en förening!

2.Samla dina vänner och intresserade i gruppen (ni behöver vara minst 3 personer).

Bestäm vad ni vill göra inom er RUPH-förening. Vad vill ni hålla för aktiviteter? Vad vill ni påverka? Det kan vara en större grej eller flera olika mindre, ni bestämmer!

3.Hur tänker ni kring era medlemmar, vill ni bli flera som är med i er RUPH-förening?

Spåna fram en plan för hur ni skulle kunna locka fler att vara med. Fundera och diskutera!

4.Håll ett nybildningsmöte

Ett nybildningsmöte är ett möte för alla som vill vara med och starta föreningen. Kontakta oss så hjälper vi er att hålla erat första nybildningsmöte!

Kom ihåg! Föreningsårsmöte

En gång per år behöver ni inom er förening också hålla ett årsmöte. Det är ett officiellt möte där ni bestämmer vad föreningen ska göra under hela året, vilka som ska sitta i styrelsen för föreningen med mera.

Vi hjälper er!

När man har startat en förening tillsammans kan det kännas som det finns många saker att ha koll på. Ta det lugnt! Det behöver inte vara så komplicerat – och om ni har funderingar eller frågor kan ni alltid kontakta oss på RUPH.

Medlemsvillkor

Här hittar du medlemsvillkor för RUPH. Senast uppdaterad januari 2024.

Medlemskap

Ditt medlemskap börjar gälla först efter att din registrering gått igenom och efter att du tagit del av medlemsvillkoren. Medlemskapet är personligt. RUPH har rätt att avsluta ditt medlemskap om du bryter mot stadgar eller regler.

Personuppgifter

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning. Dina personuppgifter används för att administrera medlemskap i RUPH. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår integritetspolicy.

Du som medlem har själv ansvar för att dina kontaktuppgifter är korrekta och uppdaterade.

Avgifter

Eventuell avgift för medlemskap i RUPH kommer att specificeras tydligt till dig som medlem via förbundet eller den förening som du är ansluten till.

Aktiviteter i RUPH

Vi ser till att alla aktiviteter följer våra regler, och det är viktigt att alla medlemmar respekterar dessa.

RUPH förbehåller sig rätten att göra justeringar i vårt program och våra aktiviteter. Om det skulle ske några ändringar, kommer vi att informera våra medlemmar i god tid.

Ställningstagande mot alkohol och droger

På RUPH har vi en stark ståndpunkt mot droger och missbruk. Vi arbetar aktivt för att upprätthålla en sund och drogfri miljö för alla våra medlemmar.

Ta initiativ

Vi uppmuntrar till att ta steget och organisera egna aktiviteter eller till och med starta en självständig lokal förening. Detta ger medlemmen möjlighet att aktivt påverka och bidra till vårt gemensamma mål på lokal nivå. Föreningar får tillgång till vår support och våra resurser. Vi erbjuder vägledning i hur man organiserar och driver en förening, och ger tillgång till utbildningsmaterial. I vissa fall kan vi ge ekonomiskt stöd till föreningar för att genomföra specifika projekt eller aktiviteter.

Årsmöten

RUPH:s medlemmar har rätt att delta på och rösta på RUPH:s förbundsårsmöten.
Det är på årsmötet beslut tas om organisationens framtid, inklusive valet av styrelse och godkännande av större förändringar i verksamheten. RUPH värderar demokrati högt i alla beslut vi tar. Det innebär att vi alltid strävar efter öppenhet, rättvisa och jämlikhet. Varje medlems åsikt är värdefull och bidrar till att forma RUPH:s framtid.

Användning av bilder och media

Medlemmar godkänner att RUPH använder bilder eller media från aktiviteter för marknadsföring eller andra ändamål.

Hälsotillstånd

Vid aktiviteter i RUPH ansvarar medlemmen för att dennes hälsotillstånd är i skick att deltaga.

Ändringar/justeringar i medlemsvillkoren

RUPH har rätt att göra ändringar i medlemsvillkoren. Du är själv ansvarig för att hålla dig uppdaterad om medlemsvillkoren hos RUPH.

Försäkring

Medlemmar har en olycksförsäkring som gäller under våra arrangemang.

Avsluta medlemskap

Du kan när som helst avsluta ditt medlemskap genom att skicka en skriftlig begäran till info@ruph.se.

Kontakt

Vid frågor kring medlemsvillkor, vänligen kontakta oss på info@ruph.se