Sociala medier

Sociala medier är ett bra sätt att få sin förening att synas och nå ut med sina budskap, åsikter och aktiviteter. Här får ni tips om utformning, innehåll och verktyg.

Det finns många olika sociala medier att välja mellan och det är upp till varje förening att komma överens om vilka de vill använda. Fundera på vad er förening vill använda sociala medier till. Vilka inlägg vill ni göra? Vem riktar ni er till? Vad är era förväntningar? Hur ofta vill ni publicera inlägg på era sociala medier?

Utforma era sociala medier

Att utforma sina sociala medier handlar om att ge besökaren en uppfattning av vilka ni genom att kolla på ert föreningskonto. Det handlar både om hur er sida ser ut stilmässigt, men också vilka bilder och inlägg ni lägger upp. Se till så att det finns ett tydligt samband mellan allt ni lägger upp, det får era sociala medier att se mer seriösa ut.
Tips till utformning!

Bestäm innehåll för era sociala medier

Sociala medier är ett bra verktyg för att sprida information, idéer och aktuella händelser. Som förening är det en fördel om ni är personliga på era sociala medier. Visa upp er förening och var stolta över det ni engagerar er i. Berätta era åsikter och beskriv varför det är viktigt att bry sig om frågor som är viktiga för er. Beskriv vad ni drömmer om, och vad ni gör för att nå dit. Genom att själva vara ärliga och öppna med det som är viktigt för er, kommer ni också kunna inspirera andra.
Tips på innehåll!

Planera era sociala medier

Att planera sina sociala medier är ett sätt att skapa framförhållning. Det kan betyda att ni planerar när ni ska lägga upp vilka inlägg. Det kan också betyda att ni skriver inläggen i förväg och schemalägger dem så att publiceringarna sker automatiskt.

Schemaläggning gör det enklare för er att få en överblick för hur era sociala medier kommer se ut. På så sätt kan ni också flytta om inlägg om ni märker att en annan ordning skulle passa bättre. Det gör det också möjligt att skapa ruljangs och regelbundenhet i inläggen som läggs upp. Detta går att göra genom Facebooks egna schemaläggningsverktyg i Meta. Därifrån kan du ladda upp för Facebook och Instagram samtidigt.

Håll era sociala medier levande
För att kunna nå ut till andra och få andra att tycka att ert innehåll är relevant och aktuellt är det bra om de sociala medierna kan hållas levande.
Tips för att hålla kontot levande!

Medlemsvillkor

Här hittar du medlemsvillkor för RUPH. Senast uppdaterad januari 2024.

Medlemskap

Ditt medlemskap börjar gälla först efter att din registrering gått igenom och efter att du tagit del av medlemsvillkoren. Medlemskapet är personligt. RUPH har rätt att avsluta ditt medlemskap om du bryter mot stadgar eller regler.

Personuppgifter

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning. Dina personuppgifter används för att administrera medlemskap i RUPH. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår integritetspolicy.

Du som medlem har själv ansvar för att dina kontaktuppgifter är korrekta och uppdaterade.

Avgifter

Eventuell avgift för medlemskap i RUPH kommer att specificeras tydligt till dig som medlem via förbundet eller den förening som du är ansluten till.

Aktiviteter i RUPH

Vi ser till att alla aktiviteter följer våra regler, och det är viktigt att alla medlemmar respekterar dessa.

RUPH förbehåller sig rätten att göra justeringar i vårt program och våra aktiviteter. Om det skulle ske några ändringar, kommer vi att informera våra medlemmar i god tid.

Ställningstagande mot alkohol och droger

På RUPH har vi en stark ståndpunkt mot droger och missbruk. Vi arbetar aktivt för att upprätthålla en sund och drogfri miljö för alla våra medlemmar.

Ta initiativ

Vi uppmuntrar till att ta steget och organisera egna aktiviteter eller till och med starta en självständig lokal förening. Detta ger medlemmen möjlighet att aktivt påverka och bidra till vårt gemensamma mål på lokal nivå. Föreningar får tillgång till vår support och våra resurser. Vi erbjuder vägledning i hur man organiserar och driver en förening, och ger tillgång till utbildningsmaterial. I vissa fall kan vi ge ekonomiskt stöd till föreningar för att genomföra specifika projekt eller aktiviteter.

Årsmöten

RUPH:s medlemmar har rätt att delta på och rösta på RUPH:s förbundsårsmöten.
Det är på årsmötet beslut tas om organisationens framtid, inklusive valet av styrelse och godkännande av större förändringar i verksamheten. RUPH värderar demokrati högt i alla beslut vi tar. Det innebär att vi alltid strävar efter öppenhet, rättvisa och jämlikhet. Varje medlems åsikt är värdefull och bidrar till att forma RUPH:s framtid.

Användning av bilder och media

Medlemmar godkänner att RUPH använder bilder eller media från aktiviteter för marknadsföring eller andra ändamål.

Hälsotillstånd

Vid aktiviteter i RUPH ansvarar medlemmen för att dennes hälsotillstånd är i skick att deltaga.

Ändringar/justeringar i medlemsvillkoren

RUPH har rätt att göra ändringar i medlemsvillkoren. Du är själv ansvarig för att hålla dig uppdaterad om medlemsvillkoren hos RUPH.

Försäkring

Medlemmar har en olycksförsäkring som gäller under våra arrangemang.

Avsluta medlemskap

Du kan när som helst avsluta ditt medlemskap genom att skicka en skriftlig begäran till info@ruph.se.

Kontakt

Vid frågor kring medlemsvillkor, vänligen kontakta oss på info@ruph.se